Circus Siem Reap

Het begon al goed. Na een bootreis van 9 uur, kwam ik met koppijn in Siem reap aan, DE grote klapper van Cambodja. De boot werd letterlijk overspoeld met tuktukmannetjes, als mieren zwermden ze de boot op en begonnen met z’n allen tegelijkertijd tegen je aan te lullen en/of aan je tas te trekken. Werd er niet blij van. Met een gezicht als een oorwurm uiteindelijk voor 2 dollar achterop een moto naar het centrum van Siem Reap vervoerd (met loodzware tas op mn rug). Na geconcludeerd te hebben dat ik mini Las Vegas Siem Reap niet echt trok ben ik om 6 uur s’ avonds gaan slapen om de volgende ochtend met frissere moed aan de dag te beginnen.

(eerst nog even wat plaatjes van de boottocht)

boat1

boat2

(veel blote kindjes)

(veel blote kindjes)

Waarom schijnt Siem Reap de klapper te zijn? Omdat hier de tempels van Angkor liggen, het archeologische hoogstandje van Cambodja. Tientallen, of zelfs honderden tempels liggen hier in de buurt, in varierende staat van ontbinding. De hoofdattractie is Angkor Wat zelf, het grootste religieuze gebouw ter wereld. Ik plak hieronder zometeen wat foto’s. Ik weet het, foto’s van tempels zijn saai, maar omdat het toch een groot onderdeel van mn reis is laat ik ze toch zien (en het zijn er maar een stuk of tien, van de pak en beet honderd foto’s die ik gemaakt heb.. Dus ik spaar jullie haha)

(Mijn Cambodja Lonely Planet ligt inmiddels onderin mn tas, dus ik doe alle namen uit mn hoofd. Namen onder voorbehoud dus)

tuktuk met wegversperring

tuktuk met wegversperring

De eerste dag met een Frans meisje in een tuktuk rondgereden, de andere twee dagen de fiets gepakt (en het stof gehapt dat de vele touringcars vol Amerikanen/Japanners/Duitsers etcetc deden opwaaien)

Bantey Srei

Bantey Srei

Bantey Srei

Bantey Srei

Banety Samre

Banety Samre

tourist in Bantey Samre

tourist in Bantey Samre

Angkor Wat (als je wilt weten hoe die er uitziet, moet je maar even googlen)

Angkor Wat (als je wilt weten hoe die er uitziet, moet je maar even googlen)

Monnik in Angkor (beetje scheef, moest em snel nemen)

Monnik in Angkor (beetje scheef, moest em snel nemen)

Tha Prom (hier is Tomb Raider gefilmd)

Tha Prom (hier is Tomb Raider gefilmd)

nog meer Tha Prom

nog meer Tha Prom

de hoofden van Bayon

de hoofden van Bayon

Bantey Kdei

Bantey Kdei

Het vage van die tempels is dat ze oorspronkelijk Hindoestisch waren, maar toen er besloten werd dat het Boedisme toch hipper was, zijn veel tempels doodleuk omgetoverd in boedistische bedevaardsoorden. Hindoeistische beelden zoals Vishnu, Shiva worden dan ook weggeconcureerd door talloze boeddabeelden.

Ik heb nog niet besloten of ik Siem Reap nou wel of geen waardige afsluiting van Cambodja vond. De tempels waren prachtig en indrukwekkend, maar Siem Reap zelf is zo’n circus. Dar is geen enkel spoortje Cambodja terug te vinden: 5-sterrenhotels, schreeuwerige neonborden, touringkarren, cafe’s als Molly Malone en opdringerige tuktuk mannetjes.

Inmiddels ben ik terug in Bangkok. Het plan was eigenlijk om over twee weken terug te komen naar Nederland, maar ik ben nog laaang niet uitgereisd. Dus heb ik in Bangkok een visum aangevraagd voor Myanmar (Burma) en daar vlieg ik morgen heen. Ik heb mijn vlucht naar Nederland (nouja, Duitsland) verzet naar 9 april, dus ik blijf 2 maanden extra weg. Na een maand Burma vlieg ik terug naar Bangkok en ga dan het zuiden van Thailand verkennen en eindelijk ultiem relaxen. Reizen is hardtsikke tof hoor, maar echt uitrusten doe je er niet van. Dus dat ga ik de laatste weken van mijn reis doen zodat ik helemaal uitgechilled terug kom.

Oja, ik heb tijdens het wachten op mijn visum nog wel een goeie daad gedaan. Ik ben terug gegaan naar Kanchanaburi (was ik 3 maaden geleden ook) om te informeren naar de hele zielige, depressieve olifant die daar aan een ketting vaststaat. Het arme dier is supergestressed en staat alleenmaar heen en weer te wiegen en aan haar kettingen te rammelen. Voor een paar baht kun je met het depressieve olifantje op de foto. En het is ongelooflijk, maar toeristen doen het nog ook…

 elephant2elephant1

elephant3

Ik ben met de eigenaar gaan praten en heb eerst casual geinformeerd naar de naam, leeftijd en geslacht (Uwan, 60, meiske). Daarna heb ik gevraagd of ze bereid was om de olifant te verkopen (nouja, ‘praten’ is een groot woord, want ze sprak geen Engels, maar ik had iemand bereid gevonden om een briefje in het Thais voor me te schrijven). En wonder boven wonder noemde ze een bedrag van 500.000 baht (is denk ik iets van 15.000 dollar). Ik heb meteen haar telefoonnumer genoteerd en nu ga ik kijken of ik het Elephant Nature Park dat ik twee maanden geleden bezocht heb in Chang Mai, in contact kan brengen met haar. Ik email ook met een Spaans meisje dat geld aan het inzamelen is voor de olifanten, dus misschien kan ik met haar samenwerken. Ik hou jullie op de hoogte.

Ik weet trouwens niet hoe het met internet in Burma gesteld is, dus misschien hoor je een tijdje niks van me.

4 Reacties op “Circus Siem Reap

  1. Heee Zoe,
    had je een tijdje niet gevolgd maar ben weer helemaal bijgelezen en ik kan me goed voorstellen dat je nog niet uitgereisd bent. Wat een avonturen biedt Azie! Moest echt heel hard lachen om de bruiloft-foto’s, nu weer…:-). Goeie actie trouwens om de olifant te gaan redden, hoop dat het gaat lukken.
    Goeie tijd in Burma, ben benieuwd wat je daar gaat mee maken. Heb nu alle tijd om je te lezen want heb verlof dus zit veelvuldig met een dikke buik op de bank!
    Dikke kus, Lijske

  2. Hee Buuf ( nou ja nu nog even niet dus) Wat een avonturen! ben weer helemaal bijgelezen! Mooi om te lezen hoe jij Cambodja beleefd hebt. Wat een heftig land he? tov het rustige Laos? Hier gaat alles z’n gangetje: ik ga naar mijn werk en kom weer thuis… dussss. Al een aantal keer gezellig met Elise geborreld. Tommy heeft inmiddels bedacht dat het een reuze goed idee is om via mijn voordeur binnendoor naar de achtertuin te sluipen… probleem is dat ie onderweg in huis een compleet in de stress geschoten Boris tegenkomt.. niet zo’n goed idee dus ;-( Wat een bijdehandje ;-0

    Geniet van Myanmar!

    x Karen

  3. Hey Zoe, wat heerlijk dat je nog langer kan blijven en goed plan om even goed uit te rusten voordat je terugkomt! Wat een geweldige verhalen en foto’s. Denk dat je echt columns moet gaan schrijven; superleuk om te lezen! Zoen, Marjolein

  4. He!

    Wat goed zeg, dat je werk maakt van die olifant. Zo zielig dat soort dingen. Net als dansberen of ‘knuffel’panda’s in China. Gadver!

    Het valt me trouwens op nu ik die boottocht foto’s zie en ik durf het nauwelijks te schrijven, maar ondanks de armoede of misschien wel daardoor, ziet het er heel vreedzaam en gelukkig uit daar. Vraag me echt af hoe het is om daar als westerling te lopen. Ik zal me wel vergissen. :-?

    Je bent ondertussen al weer even in Myanmar. Ben heel benieuwd naar hoe het daar is. Ik ken het alleen van het journaal :)

    Overigens: wat zijn die tempels VET zeg. Jammer van het circus er omheen, maar het moet toch wel heel speciaal voelen om daar eens rondgelopen te hebben.

    Grtz!
    Floris.

Plaats een reactie